obowiązek e-doręczenia

Ministerstwo Cyfryzacji wskazuje, że od 1 stycznia 2025 r. zaczną powszechnie obowiązywać e -Doręczenia. Korespondencję w tej formie będą musiały prowadzić przede wszystkim urzędy i instytucje publiczne, jednak konieczność stosowania doręczeń cyfrowych dotyczy również części przedsiębiorców.

1 stycznia 2025 r. na szeroką skalę wchodzi w życie usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, tzw. e-Doręczenia. Nowy system pozwala na wysyłanie i odbieranie korespondencji cyfrowej ze skutkiem równoważnym z listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. e-Doręczenia umożliwiają również pełną identyfikację nadawcy i odbiorcy oraz przechowywanie korespondencji w formie elektronicznej. Docelowo usługa zastąpi tradycyjne przesyłanie pism urzędowych drogą pocztową, a także korespondencję prowadzoną przez ePUAP.

Jakiej kategorii przedsiębiorców dotyczy obowiązek e-Doręczeń?

Przedsiębiorcy będą mieli obowiązek korzystania z e-Doręczeń, jeżeli są zarejestrowani w Centralnej Ewidencji i Informacji Działalności Gospodarczej (CEiDG) lub Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Usługa ta jednak będzie wprowadzana etapowo. Od 1 stycznia 2025 r. skrzynkę do e-Doręczeń muszą obowiązkowo posiadać nowi przedsiębiorcy i będzie to jednym z kroków w procesie rejestracji działalności gospodarczej. Firmy zarejestrowane w CEIDG przed tą datą będą miały obowiązek stosowania e-Doręczeń od 1 października 2026 r. Istnieje jednak istotny wyjątek – jeśli po dniu 30 czerwca 2025 r. przedsiębiorca będzie aktualizować swoje dane w CEIDG, to wtedy adres do e-Doręczeń musi posiadać w momencie składania wniosku o aktualizację.

Odmiennie sytuacja wygląda w przypadku przedsiębiorców zarejestrowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym przed 1 stycznia 2025 r. – oni są zobowiązani do stosowania e-Doręczeń już od 1 kwietnia 2025 r. Adres do doręczeń elektronicznych będą musiały posiadać również inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia.