Pomoc dla powodzian

Na jakie wsparcie mogą liczyć osoby poszkodowane skutkami powodzi?

Jeśli jesteś osobą poszkodowaną w wyniku powodzi masz prawo ubiegać się o rządową pomoc finansową. Powodzianie mogą wnioskować o wypłatę środków stanowiących pomoc doraźną (zasiłek powodziowy w kwocie do 2 tys. zł i do 8 tys. zł z tytułu pomocy społecznej) oraz zasiłek celowy na remont/odbudowę budynków.

Poniżej pokrótce przedstawiamy najważniejsze informacje dotyczące wskazanych form pomocy. Z poniższego wpisu dowiesz się przede wszystkim komu dokładnie przysługuje pomoc finansowa rządu, w jakim terminie uzyskasz środki, gdzie złożyć stosowny wniosek oraz jak w praktyce wygląda kwestia obliczania wysokości zasiłku na remont/odbudowę budynków.

Pomoc finansowa ze strony rządu jest przeznaczana dla rodzin lub osób samotnie gospodarujących, które doznały szkód w wyniku powodzi lub podtopień. Powodzianie mogą ubiegać się przede wszystkim o pomoc doraźną (zasiłek powodziowy i zasiłek celowy z pomocy społecznej) oraz zasiłek celowy na remont/odbudowę budynków. Oprócz ww. form pomocy rząd przewidział również inne rodzaje wsparcia, jak przykładowo wsparcie dla kredytobiorców, pomoc dla dzieci oraz osób z niepełnosprawnościami.

POMOC DORAŹNA (łączna wartość do 10 tys. zł)

  • 2 tys. zł zasiłku powodziowego
  • do 8 tys. zł zasiłku celowego z tytułu pomocy społecznej

Komu przysługuje pomoc doraźna?

Pomoc doraźna przysługuje rodzinie lub osobie samotnie gospodarującej, które znalazły się w trudnej sytuacji życiowej uniemożlwiającej zaspokojenie niezbędnych potrzeb bytowych w oparciu o posiadane środki własne. Pomoc doraźna jest niezależna od wysokości dochodów i ma charakter bezzwrotny. Środki finansowe można przeznaczyć na usunięcie skutków powodzi, zakupów leków, żywności, ubrań, artykułów higienicznych, czy też sprzętu AGD.

W jakim terminie uzyskam środki z pomocy doraźnej?

Decyzja dotycząca zasiłku powodziowego jest podejmowana w terminie 2 dni od dnia złożenia wniosku. Zasiłek powodziowy jest wypłacany niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 2 dni od dnia podjęcia decyzji. W przypadku zasiłku celowego wypłata następuje niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 3 dni od daty otrzymania środków od Wojewody.

ŚRODKI NA REMONT/ODBUDOWĘ BUDYNKÓW

  • do 200 tys. zł na remont/odbudowę budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego
  • do 100 tys. zł na remont/odbudowę budynku/budynków gospodarczych

Kwota zasiłku zależy od wysokości oszacowanych szkód stwierdzonych przez osobę lub podmiot posiadający stosowne uprawnienia.

Przy czym zasiłek przyznawany jest tylko w przypadku oszacowania procentu zniszczeń/uszkodzeń na poziomie co najmniej 5%. W przypadku, gdy procent oszacowanych szkód będzie niższy niż 5% poszkodowani mogą ubiegać się o pomoc na wykonanie drobnych prac remontowych.

Komu przysługują?

O środki na remont/odbudowę budynków mogą ubiegać się:

  1. właściciel budynku mieszkalnego/lokalu mieszkalnego,
  2. osoba, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do zniszczonego lub uszkodzonego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego,
  3. osoba, której przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego,
  4. osoba, która jest najemcą lokalu mieszkalnego albo budynku mieszkalnego,
  5. osoba, na rzecz której ustanowione zostało prawo dożywocia,
  6. osoba, na rzecz której ustanowiono służebność mieszkania,
  7. osoba, która jest dzierżawcą budynku gospodarczego.

Osoby wskazane w pkt 4-7 mogą uzyskać pomoc finansową pod warunkiem uzyskania pisemnej zgody właściciela na przeprowadzenie remontu budynku/lokalu mieszkalnego.

Kiedy otrzymam środki na remont/odbudowę?

W przypadku środków na remont/odbudowę budynków sytuacja wygląda inaczej, albowiem środki finansowe są wypłacane dopiero po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego i przeprowadzeniu wskazanej oceny wysokości wyrządzonych szkód. Następnie, odpowiednio wójt, burmistrz albo prezydent miasta sporządza stosowny wniosek i przedstawia go wojewodzie do weryfikacji. Po akceptacji wniosku, wojewoda przekazuje środki finansowe na zasiłki celowe dla osób uprawnionych.

JAK ZŁOŻYĆ WNIOSKI O WYPŁATĘ ŚRODKÓW?

Przede wszystkim należy pamiętać, że każdy wniosek musi zostać złożony osobno. Poszkodowany, który przykładowo wnioskuje o udzielenie zasiłku powodziowego, zasiłku celowego oraz środków na remont budynku mieszkalnego powinien złożyć trzy osobne wnioski.

Wnioski o wypłatę należy składać do władz lokalnych (wójta, burmistrza lub prezydenta miasta) albo do Ośrodków Pomocy Społecznej. Pamiętaj, że wniosek należy złożyć w terminie 30 dni od dnia wystąpienia zdarzenia.

Do wniosku o pomoc doraźną należy dołączyć oświadczenie o poniesionych szkodach i ich wartości oraz wskazać, że wnioskodawca nie ubiegał się o zasiłek w innej gminie, jak i wyraża zgodę na weryfikację danych zawartych we wniosku.