28 czerwca 2025 r. weszły w życie przepisy nowej ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Ustawa ta wprowadza przepisy Europejskiego Aktu o Dostępności, którego celem jest zwiększenie dostępności produktów i usług dla osób z różnymi potrzebami.
Nowe przepisy wprowadzają obowiązki dla podmiotów gospodarczych, w tym:
- producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów i dystrybutorów – w zakresie projektowania, wprowadzania do obrotu i udostępniania produktów,
- usługodawców – którzy oferują wybrane usługi wymienione w ustawie, z wyjątkiem mikro przedsiębiorców, pod pewnymi warunkami.
Nowe regulacje dotyczą produktów przeznaczonych dla konsumentów, w tym: systemów operacyjnych, końcowych urządzeń komunikacyjnych, np. telefony, tablety, czytniki e-booków oraz usług, w tym usług telekomunikacyjnych, usług transportu pasażerskiego w tym stron internetowych, aplikacji, systemów biletowych czy usług e-commerce.
Nowe obowiązki w zakresie projektowania produktów i usług, wskazują, że mają być one dostępne dla jak najszerszego grona użytkowników, w tym dla osób z niepełnosprawnościami wzroku, słuchu, ruchu czy dla osób z czasowymi ograniczeniami sprawności.
W przypadku produktów, niezbędne będzie zapewnienie między innymi obsługi przy użyciu technologii wspomagających czy stosowanie kontrastów, napisów, głosowych informacji zwrotnych. Ponadto wszelkie instrukcje przeznaczone dla użytkowników muszą być dostępne cyfrowo i muszą być sporządzone w przystępnej formie.
Nowe przepisy przewidują również możliwość składania skarg przez użytkowników, a także kontrole i sankcje finansowe w przypadku stwierdzonych naruszeń. Dlatego też niezbędne jest, żeby podmioty, o których mowa w nowych przepisach zidentyfikowały, które produkty i usługi w ich ofercie podlegają nowym wymogom, a następnie podjęły czynności mające na celu zapewnienie dostępności swoich produktów lub usług.
Zapewnienie dostępności swoich produktów i usług do potrzeb wszystkich użytkowników to szansa na większą innowacyjność firm i krok do lepszej obsługi klienta i poszerzenia grona swoich klientów.