W dniu 12 maja 2025 r. opublikowano dwie kluczowe ustawy, które znacząco wpłyną na zasady korzystania z outsourcingu pracowniczego:
- Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP,
- Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
Obie regulacje weszły w życie począwszy od dnia 1 czerwca 2025 r.
Najważniejsze zmiany wynikające ze znowelizowanych przepisów:
- Nowe ograniczenia w zatrudnianiu cudzoziemców w modelu outsourcingowym
Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 7 ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom, odmowa wydania zezwolenia na pracę nastąpi, jeżeli:
- cudzoziemiec ma wykonywać pracę na rzecz osoby trzeciej,
- a jego pracodawcą nie jest agencja pracy tymczasowej działająca zgodnie z przepisami prawa polskiego.
Przepis ten ma również zastosowanie do zezwoleń na pobyt czasowy i pracę.
Zmiana ta oddziałuje na outsourcing usług, w ramach którego cudzoziemcy byli kierowani do pracy u innych podmiotów bez formalnego zatrudnienia w agencji pracy tymczasowej. Choć praca tymczasowa pozostaje dopuszczalna, to klasyczny outsourcing pracowniczy – często już wcześniej kwestionowany przez urzędy – zostaje de facto wyeliminowany.
Nowa regulacja może jednak wzbudzać wiele wątpliwości interpretacyjnych, zwłaszcza w zakresie ustalenia, czy praca cudzoziemca rzeczywiście będzie wykonywana „na rzecz osoby trzeciej” – co może być trudne do jednoznacznego rozstrzygnięcia już na etapie rozpatrywania wniosku o zezwolenie.
- Sankcje za nieprawidłowe powierzanie pracy cudzoziemcom
Nowa ustawa wprowadza kary za niezgodne z prawem kierowanie cudzoziemców do pracy, w tym:
- grzywnę nie niższą niż 6 000 zł – dla podmiotów powierzających pracę cudzoziemcom, którzy zostali skierowani przez firmy niebędące agencjami zatrudnienia,
- grzywnę nie niższą niż 3 000 zł – dla podmiotów, które kierują cudzoziemców do wykonywania zadań na rzecz i pod kierownictwem innego podmiotu, w oparciu o podstawę inną niż umowa o pracę tymczasową.
Co istotne, sankcje mogą być nakładane zarówno na podmioty kierujące pracowników, jak i na te, które z ich pracy korzystają, jeżeli działają wbrew obowiązującym przepisom.
- Tymczasowe zatrudnienie – bezpieczna alternatywa
W świetle nowych regulacji, najbezpieczniejszą formą korzystania z pracy cudzoziemców w modelu zewnętrznym staje się współpraca z agencjami pracy tymczasowej, które działają zgodnie z przepisami.
Ograniczenia dla agencji zatrudnienia
Warto jednak zwrócić uwagę na nowy przepis art. 305 ust. 3 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przepis ten stanowi, że:
Agencje zatrudnienia mogą świadczyć usługi pośrednictwa pracy lub pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, dopiero po upływie 2 lat od wpisu do rejestru oraz rozpoczęcia działalności wymagającej takiego wpisu.
To ograniczenie uniemożliwi nowym agencjom szybkie wejście na rynek zatrudniania cudzoziemców, co może być problemem dla firm chcących przekształcić się z klasycznego outsourcingu w legalnie działającą agencję pracy tymczasowej.
Co dalej?
Nadchodzące miesiące będą okresem wyzwań dla firm opierających swoje działania na outsourcingu pracowniczym. W praktyce to, jak przepisy będą interpretowane przez administrację, sądy i doktrynę, będzie miało kluczowe znaczenie dla dalszego funkcjonowania tego modelu zatrudnienia.