W dniu 23 kwietnia 2025 r. opublikowano projekt ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja zakłada istotne zmiany w funkcjonowaniu KRS, obejmujące w szczególności zniesienie obowiązku publikowania wpisów z KRS w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG), pełną cyfryzację procedury składania wniosków do rejestru oraz uproszczenie dostępu do danych rejestrowych przez podmioty realizujące zadania publiczne.
Zniesienie obowiązku publikacji w MSiG
Zasadniczą zmianą przewidzianą w projekcie jest uchylenie obowiązku ogłaszania w MSiG treści wpisów dokonywanych w Krajowym Rejestrze Sądowym. Proponuje się uchylenie art. 13 ust. 1 ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, który obecnie stanowi, iż wszystkie wpisy dokonane w KRS podlegają ogłoszeniu w MSiG, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej.
W ramach uzasadnienia projektu wskazane zostało, że w dobie powszechnego dostępu do KRS za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, obowiązek dublowania publikacji jest zbędny, nieefektywny oraz generuje niepotrzebne koszty po stronie podmiotów zobowiązanych.
W konsekwencji tej zmiany domniemanie znajomości treści wpisów rejestrowych nie będzie już wiązane z ogłoszeniem w MSiG, lecz wyłącznie z prawidłowym ujawnieniem wpisu w KRS. Przepisy ustawy regulujące tę kwestię mają na celu ochronę osób trzecich, które działają w dobrej wierze i nie miały realnej możliwości zapoznania się z wpisem w krótkim okresie po jego dokonaniu.
Obowiązek elektronicznego składania wniosków
Projekt przewiduje całkowitą rezygnację z możliwości składania papierowych wniosków o wpis lub zmianę wpisu w rejestrze stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz publicznych zakładów opieki zdrowotnej. Zmiana ta wpisuje się w założenie dążenia do pełnej cyfryzacji postępowań rejestrowych.
Projekt zakłada również zniesienie obowiązku udostępniania przez urzędy gmin urzędowych formularzy służących do rejestracji spółek jawnych.
W efekcie, wszystkie wnioski kierowane do rejestru będą mogły być składane wyłącznie za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych. Całkowicie wycofane mają zostać papierowe wzory formularzy KRS.
Informatyzacja akt rejestrowych
Wraz z cyfryzacją procedury składania wniosków, akta rejestrowe dla wszystkich podmiotów podlegających wpisowi do KRS będą prowadzone wyłącznie w formie elektronicznej. Zasada ta obowiązuje już w przypadku rejestru przedsiębiorców, natomiast po nowelizacji obejmie również pozostałe rejestry.
Ułatwienia dostępu do danych KRS przez podmioty realizujące zadania publiczne
Projektowane przepisy przewidują możliwość uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w KRS przez podmioty publiczne oraz niepubliczne wykonujące zadania publiczne, za pośrednictwem usług sieciowych (np. interfejsów API).
Dostęp taki będzie możliwy pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek, w tym niezbędności danych do realizacji powierzonych zadań, stosowania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych zabezpieczających dane, czy zapewnienia możliwości identyfikacji osoby, która uzyskała dostęp do danych z KRS.
Nieuprawniony dostęp do danych z KRS za pośrednictwem tych usług będzie podlegał penalizacji.
Termin wejścia w życie
Projektowana ustawa przewiduje 14-dniowe vacatio legis, przy czym przepisy dotyczące pełnej cyfryzacji składania wniosków miałyby wejść w życie z pierwszym dniem miesiąca następującego po upływie 12 miesięcy od daty ogłoszenia ustawy.