Prawo Komunikacji Elektronicznej

Nowe przepisy Prawa Komunikacji Elektronicznej, wprowadziły istotne zmiany, zwiększając przejrzystość ofert telekomunikacyjnych oraz wzmacniając ochronę konsumentów na rynku usług komunikacji elektronicznej.

Oto kluczowe zmiany, obowiązujące od listopada 2024 r.:

1. Umowy z operatorami telekomunikacyjnymi

Operatorzy telekomunikacyjni muszą przedstawiać warunki umowy w sposób prosty i zrozumiały, umożliwiając konsumentom łatwiejsze porównywanie ofert. Przed podpisaniem umowy każdy konsument otrzyma podsumowanie warunków umowy z najważniejszymi informacjami. Ponadto, operatorzy mają obowiązek informować konsumentów o warunkach przedłużenia umowy przynajmniej 30 dni przed jej zakończeniem. Ponadto, konsumenci mogą w każdej chwili wypowiedzieć przedłużoną umowę z miesięcznym okresem wypowiedzenia.

2. Zwiększona ochrona konsumentów

Nowe przepisy zapewniają większą ochronę przed nieuczciwymi praktykami, np. użytkownicy usług prepaid będą mieli możliwość odzyskania niewykorzystanych środków po zakończeniu korzystania z usług.

3. Zmiany dotyczące przetwarzania danych osobowych

Wymóg uzyskania wyraźnej zgody użytkownika; zgoda na przetwarzanie danych w celach marketingowych musi być dobrowolna, konkretna, świadoma i jednoznaczna. Każdy z podmiotów zbierający zgody marketingowe musi jasno poinformować użytkownika o celach przetwarzania jego danych, a użytkownik powinien mieć możliwość w każdej chwili cofnąć swoją zgodę na przetwarzanie danych marketingowych.

4. Wspólne ładowarki dla urządzeń mobilnych

Jako element wspólnej polityki unijnej, w końcu wprowadzony został jednolity model ładowarki – urządzenia mobilne będą musiały być kompatybilne z ładowarkami USB-C, co pozwoli zmniejszyć ilość elektroodpadów i ułatwi codzienne korzystanie z urządzeń.

5. Advanced Mobile Location (AML)

Nowa funkcja umożliwia precyzyjne określenie lokalizacji osoby dzwoniącej na numer alarmowy, co przyspieszy reakcję służb ratunkowych.

Dzięki zmianom, takim jak większa ochrona konsumentów, ułatwienie porównywania ofert czy lepsza kontrola nad danymi osobowymi, użytkownicy zyskali zwiększona ochronę w korzystaniu z usług komunikacji elektronicznej. Choć przepisy wciąż mogą wymagać dalszych dostosowań w miarę rozwoju technologii, już teraz każdy z przedsiębiorców lub innych podmiotów powinien sprawdzić czy spełnia obowiązki nałożone na niego nowymi przepisami.